Home

Nieuws 75 x bekeken

’Kwaliteit Elstar verder aanscherpen’

Zoetermeer – Aangekondigde strakkere kwaliteitsnormen voor Elstar zijn een eerste stap in de verhoging van de uitstalkwaliteit van Elstarappelen. Dat zegt Siep Koning, directeur van de Nederlandse Fruittelersorganisatie NFO.

Vanaf het komende seizoen moet een vrijwillige aanscherping van de kwaliteitsnorm en mediacampagne consumenten weer aan de Elstar brengen. De consumptie van Nederlands meest verkochte appel staat onder druk. In september starten tv-commercials, maar de consument moet in de winkel een lekkerder, harder en beter gekleurde appel treffen. Zo moet de minimumhardheid van de appel van 4,5 naar 5,0 kilo per vierkante centimeter opgekrikt worden. Dat geldt voor moment van leveren aan de distributiecentra, niet op moment van sorteren. Ook voor suikerwaarde en kleuring zijn vrijwillige hogere normen opgesteld.

Deels vragen Nederlandse supermarkten al steeds vaker om scherpere specificaties, maar het is de bedoeling dat de hele Nederlandse Elstarproductie verbetert.

Het is een eerste stap in een kwaliteitsverbeteringstraject, denkt Koning. ”We gaan evalueren. Het kan zijn dat we nog stappen zetten. Het is belangrijk dat we nu beginnen en dat dit jaar stappen zichtbaar worden.” Op een proefperceel worden de verschillende mutanten van Elstar getest op deze punten. Daar kan een gericht teeltadvies uitkomen.

Driekwart van de Elstar wordt in Nederland afgezet. Dat is een voordeel voor een kwaliteitstraject. ”Het is makkelijker om op een markt te richten.” Naast de afzetorganisatie zijn handelshuizen Frupaks en Vroegop Windig betrokken bij het traject.

Overigens zijn geen eisen opgenomen voor gebruik van bewaarmiddel Smartfresh. Albert Heijn wil het middel niet op de appels, omdat het een smaaknadeel zou hebben. Andere ketens gebruiken Smartfresh wel vanwege de hardheidsvoordelen en langere uitstaltermijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.