Home

Nieuws 86 x bekeken

Twijfels over haalbaarheid collectieve private promotie

Zoetermeer – Handel en teelt twijfelen over het nut van het privatiseren van promotietaken buiten het Productschap Tuinbouw. Het zou één van de taken zijn die het PT moet afstoten, maar zowel bij handel als teelt zijn er vragen over haalbaarheid.

Uit de ondernemerspeiling van het Productschap Tuinbouw bleek dat bedrijven in de tuinbouw promotie belangrijk vinden, maar stellen gelijk dat dit privaat kan.

Frugi Venta ziet juist in de Ehec-aanpak het bewijs dat promotie het best met collectieve middelen betaald kunnen worden. ”We krijgen veel telefoontjes van onze leden over promotie in Duitsland”, zegt directeur Willem Baljeu. Bovendien is uitvoerder GroentenFruit Bureau al verder los komen te staan van het PT. Dat bureau kreeg in een tevredenheidsondezoek onder deelnemers van commissies en stuurgroepen een 7 voor de promotie-activiteiten.

Maandag besloot de handel en teelt tot een extra campagne in Duitsland. Dat werd in enkele dagen geregeld. Volgens PT-secretaris Michiel Gerritsen moet de sector zich daarom drie keer achter de oren krabben voordat deze taak afgestoten wordt.

Een vertegenwoordiger van LTO vollegrondsgroenten uitte ook bedenkingen. ”Dan moet je met de pet rond voor vrijwillige bijdragen.”

In de bloemensector wordt gekeken naar een privaat model waarbij de heffing door FloraHolland wordt ingehouden. Door de versnippering in de groenteteelt lijkt dat moeilijk haalbaar.

Of registreer je om te kunnen reageren.