Home

Nieuws 74 x bekeken

Supermarktomzet paprika tot en met week 20 opgelopen

Zoetermeer - Nederlandse supermarkten hebben in 2011 tot en met week 20 voor 27 miljoen euro aan paprika’s verkocht. Daarmee ligt de paprika-omzet een miljoen euro hoger dan een jaar geleden. Dat blijkt uit het marktbeeld paprika van het Productschap Tuinbouw (PT).

Albert Heijn is verreweg het belangrijkste verkoopkanaal voor paprika’s in Nederland. De organisatie verkocht tot en met week 22 voor 16 miljoen euro paprika’s. Dat was 600.000 euro meer dan een jaar geleden. Na Albert Heijn zijn C1000 en Jumbo de grootste spelers in de paprika-afzet. Ze zagen respectievelijk de omzet toenemen met 500.000 en 600.000 euro, vooral ten koste van de kleinere spelers.

De uitvoer is qua volume in de eerste 20 weken zeven procent gedaald tot 67 miljoen kg. Overigens lag de uitvoer daarmee wel 17 procent hoger dan in 2009.

De Duitse consument koopt door problemen met de Ehec-bacterie nu volgens het PT duidelijk minder paprika. In week 22 lag het aantal paprika-kopende huishoudens een derde lager dan in week 20. De Duitse retail verlaagde producten nauwelijks, naar eigen zeggen omdat een grove prijsverlaging tot wantrouwen bij consumenten kan leiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.