Home

Nieuws 128 x bekeken

Sector hikt aan tegen bijdrage groentepromotie

Doetinchem – Teelt en handel willen af van de eigen bijdrage in plannen voor een Europese groentepromotiecampagne. Die campagne moet het consumentenvertrouwen herstellen na de Ehec-affaire.

Dat stellen de branche-organisaties naar aanleiding van het crisisoverleg maandagmiddag. Op basis van de laatste gegevens verwachten teelt en handel een cofinancieringsregeling via de gemeenschappelijke marktordening (GMO). De EU heeft daarvoor 20 miljoen euro toegezegd. In die constructie moet de sector een even groot bedrag opbrengen als de Europese bijdrage. ”Dat wordt nog wel een probleem”, laat de overkoepelende handelsorganisatie Frugi Venta weten.

Ook LTO Glaskracht pleit voor een Europese regeling, zonodig buiten de GMO-bepalingen om en dus zonder eigen bijdrage van telers. Glaskracht-voorzitter Nico van Ruiten: ”Zo’n campagne moet het vertrouwen van de consument herstellen. Het gaat er daarbij niet om of Nederlandse of Spaanse komkommers worden gepromoot, maar het moet een Europese campagne zijn.”

Van Ruiten hoopt dat dinsdag meer duidelijk wordt over de precieze regels van de promotiecampagne. ”Het is een uitwerkingskwestie die mogelijk door het beheerscomité wordt bepaald. Dat vergadertdinsdagmiddag.” Zo’n campagne kan er pas komen als de Duitse overheid de verdenking op tomaat, komkommer en sla volledig loslaat, stellen de betrokken partijen. Dat is nog altijd niet gebeurd voor Noord-Duitsland.

Handel en teelt zijn blij met de uitkomsten van het crisisoverleg. Van Ruiten: ”Het ministerie en Henk Bleker doen alles om tot een Europese regeling te komen.” Dinsdagmiddag wordt mogelijk bekend of er een Europees steunfonds komt met een aanvullende opkoopregeling. Daarbij moet gemikt worden op volledige compensatie, stelt hij. Frugi Venta is blij dat Bleker zich er hard voor wil maken dat ook handelsbedrijven voorraden kunnen laten opkopen.

Of registreer je om te kunnen reageren.