Home

Nieuws 161 x bekeken

Omzet biologisch overtreft ruimschoots gangbare producten

Den Haag - De supermarktomzet van biologische producten is het eerste kwartaal ruim 30 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was het grootst bij zuivel. Dat blijkt uit cijfers van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De organisatie heeft geen volumecijfers.

Ter vergelijk: supermarkten zetten met gangbare producten niet meer dan 2 procent extra om. De groei vond plaats in alle productgroepen. Vlees, vleeswaren eieren en koffie/thee/cacao groeiden respectievelijk 32, 32, 35 en 36 procent. Zuivel noteert een groei van 58 procent. Zuivelcoöperatie FrieslandCampina schakelde in het tweede kwartaal van 2010 voor de Boerenlandmelk over op biologische aanvoer.

“Als we straks de tweede kwartalen gaan vergelijken zal de groei wel minder groot zijn”, aldus André Brouwer van de Task Force, Zuivel is met een omzetdeel van 26 procent op de totale biologische afzet een belangrijke categorie. “Groei bij zuivel tikt dus hard aan voor het totaal. Tegelijk blijkt dat de groei ook elders consequent een stuk hoger ligt dan bij gangbare producten.”
Qua omzetdeel is het AGF-schap voor de biologische afzet het meest belangrijk. De consumentenbestedingen aan biologische AGF-producten in de supermarkt is op jaarbasis 15 procent gestegen. Aardappel is volgens Brouwer met een omzetgroei van 20 procent bezig aan een revival, ten koste van pasta en rijst.

Bij de houdbare producten (plus 44 procent) is de groei het grootst bij wijn, sappen, complete maaltijden en soep. De afzet van biologische babyvoeding, in het buitenland goed voor een marktaandeel van 50 procent, blijft achter. In Nederland is biologische babyvoeding slechts goed voor een aandeel van 3,4 procent.

Brouwer noemt het hoopgevend dat Kruidvat vorig jaar is begonnen met de verkoop van biologische babyvoeding. In latere kwartalen zal dit mogelijk in de cijfers terug te vinden zijn.
De cijfers zijn verzameld door marktonderzoeksbureau Symphony IRI en bewerkt door het landbouweconomisch instituut LEI, onderdeel van Wageningen Universiteit. Supermarkten zijn goed voor circa 45 procent van de biologische omzet. De rest vindt zijn weg naar de consument via speciaalzaken, horeca, markten, catering, webwinkels en afzet op het boerenerf.

Of registreer je om te kunnen reageren.