Home

Nieuws 124 x bekeken

Gouden Windei voor witbrood Unilever

Rotterdam – Voedingsconcern Unilever is volgens consumentenorganisatie Foodwatch winnaar geworden van de Gouden Windei-verkiezing 2011. Het concern krijgt deze dubieuze eretitel voor het al veel bekritiseerde Blue Band Goede Start! Witbrood. Dit product wordt als vezelrijk witbrood aangeboden en als erg geschikt voor jonge kinderen.

Foodwatch-directeur Bart van Opzeeland: ”Unilever schendt het vertrouwen van zijn klanten met leugens over zijn producten.” Het bedrijf heeft volgens hem zeven jaar lang beweerd dat zijn witbrood dezelfde voedingswaarde heeft als volkorenbrood en daarom goed zou zijn voor kinderen. Dat is onjuist, stelt Foodwatch. Hij wijst er op dat Unilever de tekst op de verpakking van het witbrood tijdens de verkiezing al heeft aangepast, mede onder druk van de Reclame Code Commissie.

Als tweede in de consumentenverkiezing eindigde het FruitFlesje, een ’opvolgmelk’ van Nestlé, derde werd het fruitwatertje van Heineken met 1/100ste theelepel cranberrysap. Vierde werd een soep van Honig met een half procent aspergepoeder. Als laatste eindigde de fruitreep van Liga, die met 33 procent suiker als ’verantwoord’ wordt verkocht en ook nog eens wordt aangeprezen omdat die veel fruit zou bevatten, terwijl dat niet zo is.

In totaal brachten meer dan tienduizend consumenten hun stem uit via de website van foodwatch. Vorige week klaagde Foodwatch ook de vier andere genomineerde producten aan via de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de Commissie worden in de tweede helft van het jaar verwacht.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.