Home

Nieuws 101 x bekeken

Glossy Gerda was niet zo goed voor de minister

Den Haag – Artikelen in de glossy Gerda over boeren krijgen een hogere waardering, dan stukken over de minister.

Dat blijkt uit lezersonderzoek dat de Rijksvoorlichtingsdienst heeft laten doen naar het magazine. Het lezersonderzoek is op verzoek van agd.media vrijgegeven.

De glossy Gerda werd begin vorig jaar aan lezers van Libelle en Margriet toegezonden. Het doel was een grote groep kennis te laten maken met het beleidsterrein van het toenmalig ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

Over het magazine ontstond grote politieke commotie omdat het blad werd uitgelegd als een persoonlijke promotie van toenmalig minister Gerda Verburg. De minister stond in het blad afgebeeld als amazone met zweepje. Verburg noemde het blad later ”een origineel idee, met een knipoog naar de Linda.”

In de politieke discussie over het blad sneuvelde de directeur voorlichting van het ministerie, die voor het originele idee op dat moment niet de steun van de minister had.

Uit het lezersonderzoek blijkt dat het interview met de minister veel gelezen is evenals een ander artikel dat gaat over de minister. Maar de waardering voor die artikelen is het laagst. ”Gezien de vele media aandacht en het aantal mensen dat aangeeft dat er in het blad teveel aandacht uitgaat naar Gerda Verburg, zou dit de waardering voor deze artikelen kunnen hebben beïnvloed”, aldus het lezersonderzoek.

Ondanks de politieke heibel over het blad, staat niet meer dan een kwart van de lezers negatief tegenover de glossy. Gevraagd naar de redenen van het negatieve oordeel wordt onder meer gezegd dat het blad te duur is en een promotie voor minister Verburg.

Uit het onderzoek blijkt dat lezers van de glossy beter weten wie de toenmalig minister was dan de niet-lezers. Of dat dankzij of ondanks de glossy Gerda is, wordt niet duidelijk.

Of registreer je om te kunnen reageren.