Home

Nieuws 93 x bekeken

'Ehec-hype media joeg klant extra angst aan'

Barendrecht – Berichtgeving over de Ehec-uitbraak op internet ging met zo’n grote oncontroleerbare snelheid dat consumenten steeds angstiger werden.

Versdirect.nl directeur Hans van Luijk spreekt over een niet eerde geziene achtbaan en hype. ”We werden werkelijk gebombardeerd, via digitale krantensites en diensten zoals Twitter, met nieuwsflitsen en de meningen van journalisten en mensen zoals u en ik. Iedereen wilde er iets over zeggen. Het ging met een gejaagdheid die we nog niet eerder zijn tegengekomen. Tijd om de zin en onzin van elkaar te scheiden was er niet.” Van Luijk twitterde zelf ook over de crisis, maar pleit voor meer terughoudendheid van media. ”Er is al een ”Slow Food” beweging, wellicht wordt het tijd voor een ”Slow Communication” beweging.” Eerder riep LTO al telers voorzichtig te zijn met het twitteren over Ehec, omdat dit door media werd overgenomen.

In zijn vaste weblog schrijft Van Luijk verder dat de hype kon ontstaan door de onhandige aanpak van Duitse onderzoekers. Het duurde te lang voordat de bron gevonden was, stelt hij.
Van Luijk stelt verder dat weinig gebleken is van loyaliteit van afnemers die voorzichtig werden en in Duitsland extra garanties eisten. ”Wellicht kan dit in zo’n situatie ook niet anders. Ook retailers leven bij de gratie van het vertrouwen van consumenten in hun formule en de producten die zij verkopen.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.