Home

Nieuws 133 x bekeken 1 reactie

Consument koopt meer uitloopeieren

Barneveld – Consumenten kopen steeds meer uitloopeieren in plaats van kooi- en scharreleieren. Dat blijkt uit cijfers, die het onderzoeksbureau GfK elke twee jaar in opdracht van het Productschap Pluimvee en Eieren verzamelt.

De huishoudelijke aankopen van vrije uiloop- ofwel Freiland-eieren stegen in het eerste kwartaal van dit jaar met 52,9 procent ten opzichte van dezelfde periode van 2009. Het marktaandeel van deze eieren in de totale huishoudelijke aankopen steeg daarmee van 4,9 naar 6,9 procent.

Consumenten kochten 1,7 procent meer scharreleieren. Desondanks daalde het marktaandeel daarvan met 1,5 procentpunt naar 82,6 procent. De totale verkoop van eieren steeg harder (met 3,5 procent) dan de aankopen van scharreleieren.

Het aantal verkochte kooi-eieren daalde met 7,2 procent. Het marktaandeel van deze eieren daalde van 8,7 naar 7,9 procent. Consumenten kochten 13,5 procent meer eko-eieren. Het marktaandeel daarvan steeg van 2,4 naar 2,5 procent.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Deze cijfers zijn toch wel van meer dan twee jaar geleden!
    In Nederland kan de consument al jaren geen kooi-eieren meer vinden in winkels.

Of registreer je om te kunnen reageren.