Home

Nieuws 66 x bekeken

Belgen toch met Nederland in Conference-campagne

Leuven – De Belgische fruitsector doet toch mee aan een miljoenencampagne voor marktvergroting voor Conference in Duitsland. In Nederland werd ernstig rekening gehouden dat België niet mee zou doen met de plannen, maar dat blijkt toch niet het geval. De opluchting is dan ook groot bij de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).

Koepel voor afzetorganisaties VBT erkent dat in de wandelgangen vooraf negatieve signalen te horen waren. ”We ontkennen niet dat er discussie geweest is over het onderwerp, maar het echte besluit wordt ter vergadering genomen en dat is woensdagmiddag door de VLAM-werkgroep gebeurd”, zegt VBT-secretaris Philip Appeltans.

Eerder deze maand werd bekend dat de subsidie-aanvraag voor de campagne van Nederland en België en Duitsland was afgewezen door de Europese Commissie. Nu zullen België en Nederland een nieuwe aanvraag doen voor de periode 2012 en 2015. Voor 2011 werken beide landen in allerijl aan een extra voorcampagne, gericht op Duitse grootwinkelbedrijven. Ook in die plannen heeft België zich niet teruggetrokken, stelt Appeltans. ”Als er zicht is op Europese cofinanciering, staan we ook achter dit business-to-business-plan.”

De uitvoer van Conference naar Duitsland vertoont dit jaar nauwelijks groei. Toch is Duitsland met Polen de enige markt waar nog groei plaatsvindt.

Of registreer je om te kunnen reageren.