Home

Nieuws 137 x bekeken

Aantal 'kiloknallers' fors omlaag

Amsterdam – Het aantal kiloknallers in supermarkten is in een jaar tijd gekelderd, meldt organisatie Wakker Dier.

In het tweede kwartaal van 2010 lagen er 52 procent meer kiloknallers in de winkelschappen van de grootste tien supermarktketens dan in dezelfde periode van dit jaar. In dezelfde tijd is het aantal diervriendelijker aanbiedingen met 73 procent gestegen. Vooral bij C1000, Jumbo en Lidl verminderde het aantal kiloknallers sterk. Toch blijft C1000 in de ogen van Wakker Dier ’koning kiloknaller’. De supermarktketen neemt nog steeds meer dan een kwart van alle kiloknallers voor haar rekening. Supermarktketen Dirk is de enige die juist tegen de stroom in is gaan roeien. Het is meer gaan stunten met goedkoop vlees. Wakker Dier voert sinds vorig jaar intensief campagne tegen dit soort prijsacties.

Vorig jaar startte Wakker Dier zijn campagne met ’de kattenvoerprijs’. Daarbij werd gemeten welke van de tien grootste supermarktketens het vaakst vleesaanbiedingen had onder de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer van € 4.12. C1000 ’won’: 250 bijtende radiospots. Vlees voor deze lage prijs kan gewoon niet fatsoenlijk geproduceerd worden, stelt Wakker Dier. Boeren worden door de extreme focus op lage prijzen gedwongen dieronvriendelijk te werken. In de onderzochte twaalf weken (week 11 t/m 22) werden 132 vleesaanbiedingen gedaan onder deze gemiddelde kiloprijs van kattenvoer. In dezelfde periode van dit jaar zijn er bij dezelfde supermarkten 87 kiloknaller-aanbiedingen geweest.

Supermarkten stunten enorm met vlees als ’traffic builder’: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopprijs, om klanten te lokken. Mede hierdoor daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van € 6,35 naar € 5,35. Dit terwijl deze prijs alleen al om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar € 8,25, stelt Wakker Dier.

Of registreer je om te kunnen reageren.