Home

Nieuws 78 x bekeken

1,2 miljoen voor (tv) campagne Elstar en Conference

Zoetermeer – De sectorcommissie groente en fruit van het PT beslist maandag over twee plannen voor promotie van bestaande hardfruitrassen Elstar en Conference. Opgeteld wil de sector tot 2014 collectief 1,2 miljoen euro investeren in de campagne die vooral op tv en de winkelvloer zichtbaar wordt voor jonge gezinnen.

Voor Elstar is de campagne nodig omdat de consumptie daalt door de opkomst van nieuwe rassen waarvoor ook veel promotie is. Elstar wordt door consumenten nog altijd gewaardeerd en het ras zal de komende tien jaar nog van belang zijn voor de teelt, zo stelt aanvrager van het plan NFO.

Bij Conference ligt de nadruk op verhoging van de consumptie met 0,5 kilo per huishouden per jaar. Jonge gezinnen met kinderen tot 12 jaar krijgen de boodschap voorgehouden dat de peer vol vezels zit. De campagne kost circa 6 ton. Voor Elstar wordt een vrijwel gelijk bedrag aangevraagd.

Bij de campagne wordt het lastig om de Nederlandse herkomst aan te duiden, blijkt uit de plannen. Dat kan soms wel, bijvoorbeeld bij de start van het seizoen. Collectieve financiering is aan regels gebonden.

Of registreer je om te kunnen reageren.