Home

Nieuws 117 x bekeken

Verdubbeling omzet tussensegment in 2010

Den Haag - De Nederlandse consument heeft in 2010 83,3 miljoen euro uitgegeven aan diervriendelijker vlees en eieren. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met het jaar ervoor, zo blijkt uit de Monitor duurzaam voedsel 2010.

De totale besteding aan vlees en eieren in Nederland bedraagt 5,03 miljard euro. Het marktaandeel van het tussensegmentvlees is hiermee 1,7 procent. De uitgaven aan biologisch vlees zijn hoger dan de uitgaven aan het tussensegment. In 2010 werd 115,4 miljoen euro aan biologisch vlees en eieren uitgegeven. Het totale aandeel van het tussensegment en biologische producten is hiermee 4 procent. Het aandeel biologisch nam in 2010 toe met 19 procent.

De diervriendelijkere eieren genereerden met 26 miljoen euro de grootste omzet in het tussensegment. De omzet steeg met 45,3 procent ten opzichte van 2009. De eieren die volgens het tussensegmentconcept worden geproduceerd hebben een marktaandeel van 9 procent.

De consumentenbesteding aan diervriendelijker pluimveevlees verdubbelde naar een besteding van 16,8 miljoen euro. Het tussensegment rundvlees en overig vlees is zichtbaar ook in opmars: de omzetten hiervan verveelvoudigden naar 15,8 en 11,3 miljoen euro. De omzet van het diervriendelijker varkensvlees steeg met 90 procent naar 10,6 miljoen euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.