Home

Nieuws 163 x bekeken

Transportorganisasties willen meer eisen aan transport-trekkers

Den Haag - Trekkers die gebruikt worden voor zwaar transport zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid en zijn oneerlijke concurrentie voor de transportsector.

Daarom willen Transport en Logistiek Nederland (TLN) en RAI Vereniging, branchevereniging van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen, een rijbewijs, kenteken en extra veiligheidsmaatregelen aan trekkers en kiepers verplichten. Ze deden deze oproep via een petitie aan Tweede Kamerleden.

TLN en RAI willen dat de eisen aan de trekkers die worden ingezet vergelijkbaar worden aan die van vrachtwagens. “Het gaat om verkeersveiligheid en concurrentievervalsing. De transportsector heeft 20 procent inkomstenderving doordat loonwerkers trekkers met kiepers inzetten”, zegt directeur Alexander Sakkers van TLN. Hij benadrukt dat het de organisaties niet gaat om de trekkers die worden ingezet voor agrarische doeleinden. “Daar zijn trekkers voor bedoeld.”

De Tweede Kamer heeft vorig jaar besloten een trekkerrijbewijs in te voeren, waardoor het trekkercertificaat voor 16- en 17-jarigen komt te vervallen. Over de invoering van een kenteken voor landbouwvoertuigen heeft de kamer nog geen besluit genomen.
Loonwerkersorganisatie Cumela is het eens met TLN over het trekkerrijbewijs en het kenteken voor trekkers. Over de extra veiligheidsmaatregelen op trekkers is Cumela het niet eens. Een dodehoekspiegel is volgens Cumela niet nodig, omdat de positie van de chauffeur in een trekker anders is dan in een vrachtwagen.

Cumela twijfelt overigens of de bewering dat de transportsector 20 procent omzet heeft verloren klopt. “Het zou mooi zijn als we zo’n toename hadden kunnen realiseren, maar daar zijn geen aanwijzingen voor”, zegt directeur Jan Maris van Cumela.

Of registreer je om te kunnen reageren.