Home

Nieuws 69 x bekeken

Supermarktomzet stijgt vooral door hogere prijzen

Dongen – De Nederlandse supermarktomzet is in april ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder met 5,8 procent gestegen tot 2,4 miljard euro.

De stijging is echter vooral het gevolg van de late Pasen. Dat meldt het marktonderzoeksbureau GfK Panel Services. De eerste vier maanden is de supermarktomzet 2,1 procent gestegen.

Dat Pasen een grote invloed had, blijkt uit de verrassende omzetdaling van 1,5 procent in maart. GfK Panel Services wijt de toename van de omzet vooral aan hogere prijzen. Prijzen zijn vooral gestegen door hogere grondstofprijzen. Van hogere marges bij supermarkten lijkt nauwelijks sprake.

Het aantal supermarktbezoeken is dit jaar toegenomen door de toename van het aantal acties dat supermarkten organiseren. Van een supermarktoorlog is nog geen sprake, maar het bundelen van inkoopkracht door Jumbo en C1000 leidt wel tot reacties in de markt.

De consument is nog altijd niet erg kooplustig. Het consumentenvertrouwen is na een korte opleving in februari en maart in de twee maanden erna weer gedaald. Opvallend is dat het omzetaandeel van de zondagopening fors blijft stijgen. Ten opzichte van 2009 ligt de zondagomzet 30 procent hoger. Supermarkten halen nu 1,16 procent van hun omzet op zondag.

Of registreer je om te kunnen reageren.