Home

Nieuws 105 x bekeken

Nertsencampagne zet kleine sector op de kaart

Doetinchem – De edelpelsdierhouderij staat op de kaart. Eerste-Kamerleden kunnen niet meer om de 170 ondernemers heen, die via een publiciteitscampagne duidelijk maken dat een verbod niet kan zonder compensatie.

De campagne moet er in elk geval voor zorgen dat verantwoordelijke politici achteraf niet kunnen zeggen, dat ze het belang van de sector niet kenden. Directeur Wim Verhagen van de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierhouders zegt dat de campagne zeker twee jaar kan duren en in toon kan veranderen, afhankelijk van de politieke omstandigheden.

Vanuit andere sectoren wordt de campagne met belangstelling gevolgd. Voorzitter Annechien ten Have van de LTO-vakgroep varkenshouderij zegt dat het voor de nertsenhouders een beetje ”de dood of de gladiolen is. Voor hen is dit de enige strategie. Ze móeten zich richten op de politiek.”

Voorman Wyno Zwanenburg van de Nederlandse Vakbond Varkenshouders (NVV) zegt dat de nertsenhouders heel goed duidelijk maken dat er louter verliezers zijn bij een verbod op de nertsenhouderij. ”Het dierenwelzijn gaat er op achteruit, de nertsenhouders verliezen hun bedrijf en de overheid verliest een hele bedrijfstak.”

Zwanenburg en Ten Have zijn niet bang dat een precedent geschapen wordt, die in de toekomst zou kunnen neerslaan op andere intensieve sectoren. Ten Have merkt in de maatschappij een beweging van meer aandacht voor voeding, waarbij de overtuiging groeit dat daarvoor goed betaald moet worden.

Of registreer je om te kunnen reageren.