Home

Nieuws 103 x bekeken

Lelies in fragiele markt

Aalsmeer – De lelies bevinden zich in een fragiele markt. Op de veilingklokken worden prijzen genoteerd die op en neer gaan.

De hoop is gevestigd op mogelijke resultaten van de lelie promotieweken die van start gaan en voor aankoopimpulsen kunnen zorgen. In de dames- en modebladen wordt volop campagne gevoerd en 2.000 bloemisten in onder andere Nederland, Duitsland en Engeland, gaan hiermee aan de slag. Bij aankoop van een bos lelies ontvangt de consument een schitterende set ansichtkaarten en maakt men kans op een reis naar Azië. In Frankrijk gaat deze campagne in september van start.

Afgelopen week werden bij de vestigingen van FloraHolland totaal 6,2 miljoen stuks lelies aangevoerd waarvan de opbrengst gemiddeld 2 cent hoger was dan een week eerder. In Aalsmeer lag de aanvoer bij de Oriental-lelie een fractie hoger dan verleden jaar. In de loop van de week liep de gemiddelde prijs langzaam op van 60 cent op naar 70 cent per steek. Vorig jaar lagen de rijzen met rond de € 1,10 een stuk hoger. Zwaar wit werd goed gewaardeerd. Rood en roze liepen wat op in prijs. De aanvoer bij de Longiflorum lag 30 procent hoger dan verleden jaar. De gemiddelde prijs van deze soorten lag tussen € 0,33 en € 0,39 per steel. Een contrast vergeleken met de ruim 9 dubbeltjes gemiddeld van vorig jaar. De beste kwaliteit van de Hollandse Lilium 'White Heaven' bracht tot rond de 8 dubbeltjes op. Bij de LA/Aziaat lag de aanvoer, bij een veel hogere gemiddelde prijs, 37 procent hoger dan een week eerder.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.