Home

Nieuws 97 x bekeken

ING: AGF heeft veel te winnen bij inzet marketing en certificaten

Amsterdam – Supermarkten kunnen de afzet van duurzame AGF-producten opvoeren door groot te investeren in marketing en het opzetten van duurzame labels.

Helaas is marketing juist een zwak punt voor de AGF-handel, en nemen uitgaven aan marketing af. Dat schrijft het ING Economisch Bureau in een sectoranalyse.

Consumenten zijn door supermarkten zo getraind dat ze vooral producten kopen op prijs, aldus de Amsterdamse bank. Volgens het GroentenFruit Bureau wordt slechts 0,2 procent van de totale omzet uitgegeven aan marketing. De laatste vijftien jaar dalen de uitgaven. De branche is volgens ING te sterk op productie gericht, met een grote afstand tussen de teler en consument.

Duurzame labeling kan deels uitkomst bieden, aldus ING. The Greenery kent reeds een Nature Counts-certificaat, maar qua duurzame labeling staat de sector al met al volgens ING nog in de kinderschoenen, terwijl andere sectoren bewijzen dat groei met duurzame certificaten goed mogelijk is.

FrieslandCampina bewerkstelligde met Campina Boerenland een grote afzetstijging van biologische producten, aldus ING, terwijl de Fairtrade-organisatie de wereldwijde verkopen in 2010 zag stijgen van 3 tot 3,4 miljard euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.