Home

Nieuws 101 x bekeken 2 reacties

Cumela: vervoerders manipuleren remproef

Nijkerk – Cumela vindt dat transportorganisatie TLN en de branchevereniging RAI een verkeerde voorstelling van zaken geven over de remproeven van trekkers en vrachtwagens.

TLN en RAI Vereniging vinden dat extra eisen gesteld moeten worden aan de de veiligheid van trekkers en aanhangwagens. De organisaties beweren dat een trekker een veel langere remweg nodig heeft bij een zelfde belading en snelheid dan een vrachtwagen.

Cumela zegt dat TLN en RAI een proef hebben gedaan waarbij niet is uitgegaan van de praktijksituatie, maar van de laagst toegestane wettelijke remvertraging. De eisen voor de remvertraging zijn voor een vrachtwagen strenger dan voor een trekker, onder meer omdat een vrachtwagen harder mag rijden. Cumela vindt het nog erger ”dat TLN en RAI Vereniging hun huiswerk niet goed hebben gedaan.” De wettelijke eisen voor de remvertraging zijn anders dan de organisaties hebben aangenomen, stelt Cumela.

”Als TLN zich in de proef wil houden aan de minimum remeisen behorend bij een snelheid van 25 km/u, dan moeten ze zich ook houden aan de maximum snelheid voor trekkers van 25 km/u. Maar 50 km/u bij een lage remvertraging levert natuurlijk mooiere beelden op”, zegt Cumela, refererend aan een filmpje die de organisaties hebben gemaakt van de remproef.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Wat zitten die lui met die vrachtauto s te teuten, als ze het zo erg vinden kopen ze toch ook van die trekkers en dumpers.
    probleem opgelost,dat gejank heeft alleen maar verliesers

  • no-profile-image

    Cumela heeft gelijk. Wat TlN en RAI Vereniging willen van trekkers t.o.v. vrachtwagens is het zelfde als dat je bij de groenteman appels bestellen ga maar verwacht dat je peren krijgen zal.

Of registreer je om te kunnen reageren.