Home

Nieuws 105 x bekeken 1 reactie

'Consument wil niet betalen voor onzichtbare meerwaarde'

Den Haag – De consument is niet bereid om te betalen voor onzichtbare meerwaarde van een product. Dat zegt Sjaak de Korte van Plus supermarkten. Hij zegt dat dierenwelzijn het enige is waarvoor een consument bereid is om meer te betalen.

De Korte ervaart dat in een markt van overaanbod van vlees altijd een supermarkt is die het product voor minder in de schappen legt. ”Uit concurrentie-overwegingen moeten andere supermarkten daarin mee”, legt hij uit. De Korte ziet wel een verandering in de verhouding tussen de supermarkt en de primaire producenten. ”Tot voor kort spraken we vooral met de grote multinationals en met bijvoorbeeld Vion en The Greenery. Sinds vorig jaar zijn we ook direct in gesprek met producenten”, aldus De Korte.

Bestuursvoorzitter Kees Sijssens van Agrifirm ziet juist kansen voor verduurzaming van de productie via de supermarkten. ”Misschien moeten we de consument wel een beetje sturen in het kopen van duurzame producenten door de presentatie van deze producten in de winkels of door niet-duurzame producenten duurder te maken.”

Ook PvdA-coryfee Felix Rottenberg ziet kansen door verdienmodellen te ontwikkelen voor producten met een hoge kwaliteit.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Laat Felix maar lekker in de grachtengordel dagdromen die wil ik er niet bij hebben.

Of registreer je om te kunnen reageren.