Home

Nieuws 179 x bekeken

Consument is crisis snel vergeten

Wageningen - De komkommercrisis kan net zo snel verdwijnen als zij is opgedoken. Dat zegt Hans van Trijp hoogleraar Marktkunde en Consumentengedrag van Wageningen Universiteit.

Als de bron van de ziekmakende darmbacterie is gevonden, zal de consument snel terugkeren in zijn dagelijkse routine, inclusief de consumptie van komkommers, tomaten en sla.

Zolang de affaire in het nieuws blijft, zullen de Nederlandse telers rekening moeten blijven houden met een inzakkende markt. “De logische reactie van de consument in zo’n situatie is dat hij doet wat hij kan doen. Geen komkommers meer eten, of in elk geval wassen of schillen”, zegt Van Trijp.

In die situatie maakt het niet zoveel uit wat waar is en wat niet. Consumenten nemen het zekere voor het onzekere. “We zijn wat dat betreft toch kuddedieren. En als eenmaal het bericht naar buiten komt dat het gaat om komkommers, dan valt dat niet eenvoudig recht te zetten of te corrigeren.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.