Home

Nieuws 81 x bekeken

'Andere economische context nodig voor verandering veehouderij'

Den Haag – Een zorgvuldigere veehouderij kan alleen in een andere economische context.

Dat zegt Bert van den Berg van de Dierenbescherming tijdens een maatschappelijk café over de toekomst van de veehouderij. "De economie is vooral gericht op goedkope beschikbaarheid van voldoende voedsel. De veehouderij moet zich juist gaan richten op een hoogwaardiger product. Dat moet het bedrijfsleven in de Noordwest- Europese markt kunnen vermarkten en verwaarden", zegt Van den Berg. Hij vindt dat de overheid daar bij kan helpen door regelgeving op te leggen voor de achterblijvende bedrijven.

Paul Jansen van Vion bevestigt dat de productie in de veehouderij zorgvuldiger kan. "Maar bij de vermarkting ligt een belangrijke taak voor de supermarkten. Alle partijen moeten meewerken. Consumenten die zorgvuldiger gaan consumeren zijn de basis voor een zorgvuldigere productie", zegt Jansen. Hij voorziet dat de slag die Albert Heijn maakt door alleen vlees sterrenvlees in de schappen te leggen ook door andere supermarkten genomen kan worden. "Ook andere landen in Noordwest-Europa maken deze slag, maar het gaat wel op een andere manier dan in Nederland. In Engeland is al lange tijd meer aandacht voor duurzame producten en ook in Duitsland, waar discountproducten 50 procent van de markt is, is een voorzichtige verschuiving naar hoogwaardigere producten zichtbaar", zegt Jansen.

Of registreer je om te kunnen reageren.