Home

Nieuws 101 x bekeken

Voedingsingrediënten winstmaker voor DSM

Heerlen – De omzet van DSM Nutrition is in het eerste kwartaal 9 procent gestegen tot 798 miljoen euro.

De acquisitie van Martek, producent van babyvoeding, is verantwoordelijk voor 4 procent van de stijging en wisselkoerseffecten droegen 2 procent bij. Autonoom steeg de omzet daarom met 3 procent. Het bedrijfsresultaat steeg met 7 miljoen tot 173 miljoen euro.

DSM Nutrition levert vitaminen, carotenoïden en andere ingrediënten aan de voedings- en veevoermarkten en de pharmaceutische industrie. DSM Nutrition zag vooral de vraag naar ingrediënten voor diervoeding en diergeneesmiddelen toenemen. De winst van het totale chemieconcern steeg met 14 procent tot 325 miljoen euro.

De omzet steeg nauwelijks, van 22 tot 2,3 miljard euro. DSM denkt dat de resultaten van Nutrition zullen doorzetten en rekent op verdere volumegroei. Een zwakke dollar en hoge waarde voor het Zwitserse franc spelen het bedrijf echter parten. DSM herhaalde bij de perspresentatie de wens meer omzet te genereren in China. Al jaren werkt DSM aan een sterkere positie in China.

DSM maakt onder topman Sijbesma een dubbele transformatie door: van een ”gewoon” chemieconcern tot een biotechbedrijf, en van een Europees bedrijf naar een wereldwijd opererend bedrijf met bijna net zoveel omzet in Azië als Europa.

Of registreer je om te kunnen reageren.