Home

Nieuws 156 x bekeken

Start actie met radijscokar

Maastricht - De nieuwe landelijke promotiecampagne voor radijs is van start gegaan met de introductie van de 'Radijscokar' op de Lentebeurs in Maastricht.

Het Productschap Tuinbouw heeft voor twee jaar budget beschikbaar gesteld voor de promotie van radijs. Daarnaast wordt dit initiatief van LTO Groeiservice breed ondersteund door radijstelers, ondanks de grote verscheidenheid die is ontstaan in gekozen afzetkanalen. De actie komt ten goede aan de hele Nederlandse radijsteelt.

Voor dit doel is, in samenwerking met Peter van Zeijl van EPI, een ijscokar opgekocht en omgebouwd om radijs te promoten op publieksbeurzen. Het thema van de tweejarige radijsactie is 'always surprising tasty', oftewel 'altijd verrassend van smaak'.

Radijsteler Piet Zwinkels van Zwinbrothers nam de nieuwe Radijscokar in gebruik tijdens de Lentebeurs in Maastricht. De kar trok daar veel aandacht. Zwinkels: "Mensen waren ontzettend nieuwsgierig. Ze wilden elke kwartier de kar wel leeg eten." Daarbij was opvallend dat jongeren, die verwachtten dat radijs bitter en te scherp zou zijn, daar van terug kwamen." Op de nieuwere generatie rassen is het vooroordeel van een meer bittere smaak niet meer van toepassing. Zwinkels: "Daarbij telen wij in Nederland de meest schone radijs van de hele wereld. Ik heb de hele dag op de beurs staan schreeuwen: Radijs uit de grond. het hele jaar rond. Kerngezond."

Naast radijs van diverse leveranciers lagen op de gekoelde radijskar ook recepten, onder andere van radijssoep. Zwinkels: "Daar heeft mijn vrouw ooit het recept voor gemaakt, dat is vervolmaakt door een paar goede koks."

Peter Visser

Of registreer je om te kunnen reageren.