Home

Nieuws 150 x bekeken

Smithfield Foods neemt belang in Spaanse vleesproducent

Smithfield - Smithfield Foods wil een controlerend belang nemen in Campofrio.



Nu heeft de Amerikaanse vleesproducent al een belang van 37 procent in de Spaanse vleesverwerker. Als de deal doorgaat, krijgt Smithfield Foods een belang van bijna 88 procent.

Dat staat in een verklaring van Campofrio tegenover de Spaanse beursautoriteit. Campofrio wordt in de nieuwe situatie van de beurs in Madrid gehaald. Campofrio is in Spanje een belangrijke concurrent van het Nederlandse Nutreco, dat in Spanje marktleider in vlees is. Het bedrijf is in Nederland eigenaar van vleeswarenfabrikant Stegeman. Campofrio heeft verder vestigingen in Portugal, Rusland en Roemenië, Frankrijk en België.

Campofrio rapporteerde in 2010 een omzet van 1,83 miljard euro.

Smithfield Foods denkt circa 500 miljoen euro nodig te hebben voor de deal. Voor de financiering denkt topman Larry Pope geen nieuw krediet te hoeven aantrekken bij banken, maar gebruik te kunnen maken van bestaande kredietfaciliteiten.

Pope verwacht dat beide bedrijven door de overname kunnen genieten van synergievoordelen in de marketing en gebundelde inkoop van grondstoffen. ”De acquisitie brengt ons dichter bij Smithfield’s langetermijndoel een leidende wereldwijde vleesproducent te worden.”

Tegenover analisten zei Pope ook kansen te zien op de Europese markt. ”Dit (de deal, red) brengt ons in een perfecte positie te profiteren nu Europa de recessie achter zich laat.” Pope erkende tijdens de analistenconferentie dat een flink deel van de markt is verschoven naar huismerken. Juist Campofrio zou volgens Pope sterke merken hebben die zich goed kunnen afzetten tegen huismerken.

In 2008 fuseerde de toenmalige Europese tak van Smithfield, Groupe Smithfield, al met Campofrio. Smithfield vergrootte zijn aandeel in Campofrio op die manier van 25 procent tot de genoemde 37 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.