Home

Nieuws 86 x bekeken

Sierteelt maakt direct reclame op groothandelscentra Rusland

Den Haag - Acht sierteeltbedrijven willen de handelspositie van Nederlandse bloemen en planten in Rusland versterken door het plaatsen van 18 schermen bij de grootste groothandelscentra in Rusland.

De ondernemingen vragen het Productschap Tuinbouw om een bijdrage van 69.000 euro, terwijl de totale kosten 170.600 euro bedragen.

Het verzoek wordt op 26 april door de sectorcommissie Bloemen behandeld. Volgens de betrokken bedrijven is het moeilijk Russische importeurs en de klanten hiervan te bereiken. Dat komt door strenge controles bij de grens. Er mag geen promotiemateriaal worden meegezonden met de bloemen. Daar komt een taalbarrière bij. Tevens gaat communicatie nu vaak over veel schijven, met als gevolg dat "ruis op de lijn" voortkomt. Tegelijk zijn verkopers vaak conservatief wat betreft het durven experimenteren met nieuwe producten of concepten. Het is lastig dit toch op afstand aan te sturen.

Op de schermen wordt commerciële informatie over het Nederlandse assortiment en nieuwe producten of concepten gebracht. Deze kan volgens de betrokken partijen 20.000 bloemen-en plantenhandelaren bereiken. De informatie wordt via een Nederlandse website aangestuurd.

Rusland is een groeiende markt voor de Nederlandse sierteelt. In het eerste kwartaal van 2011 steeg de omzet op Rusland volgens cijfers van het HBAG met 34 procent tot 672 miljoen euro.

Of registreer je om te kunnen reageren.