Home

Nieuws 141 x bekeken

Omzetgroei supermarkten door prijsstijgingen vlees, aardappelen

Dongen – Prijsstijgingen voor onder andere vlees, aardappelen, koffie en rijst stuwen de supermarktomzet. De omzet groeide gecorrigeerd voor de verschoven Pasen met 2,8 procent tot 7,7 miljard euro. Dat meldt het internationale marktonderzoeksbureau Gfk Panel Services.

In februari zijn prijzen voor voeding in Nederland volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek gestegen met 4,2 procent. Voor bepaalde categorieën zoals vlees en aardappelen ligt de prijs zelfs rond de 10 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat betekent niet dat de marges ook hoog zijn: de concurrentie tussen ketens maakt nog altijd dat de marges beperkt zijn.

Uit onderzoek van Gfk Panel Services zijn de vooruitzichten onzeker. De Europese Centrale Bank verhoogt mogelijk de rente in verschillende stappen tot 2 procent wat lenen en rood staan duurder maakt. Bovendien is het consumentenvertrouwen in April volgens onderzoek gedaald tot een score van -10. In de voorgaande maanden lag het cijfer 3 tot 4 punten hoger.

Volgens Gfk Panel Services kozen consumenten in het eerste kwartaal minder uit gewoonte voor een supermarkt. Ze letten iets meer op prijs en kwaliteit.

Of registreer je om te kunnen reageren.