Home

Nieuws 170 x bekeken

Nufarm sluit strategisch partnerschap met Sumitomo

Rotterdam – Nufarm wil in de toekomst een stuk minder afhankelijk zijn van glyfosaat. Een strategisch partnerschap met aandeelhouder Sumitomo geeft de Australische producent van gewasbeschermingsmiddelen de mogelijkheid te groeien op de markten voor insecticiden en fungiciden.

Bovendien gaat Nufarm door Sumitomo gepatenteerde moleculen in de Benelux op de markt brengen en combineren met de eigen producten. Dat zegt Bart de Vroome, verkoopmanager van Nufarm Nederland. De laatste jaren maakte de verkoop van glyfosaat, een herbicide, 30 tot 40 procent van de omzet uit. Volgens een strategische visie die Nufarm zeer recent bekendmaakte tegenover analisten van zakenbank Crédit Suisse, moet dit percentage de komende jaren omlaag worden gebracht tot 14 tot 18 procent. De glyfosaatmarkt stortte de laatste jaren in door de komst van Chinese spelers.

Sumitomo is de Japanse marktleider in gewasbeschermingsmiddelen. Waar Nufarm vooral werkt met moleculen van andere partijen waarvan het patent verlopen is, zoekt Sumitomo zelf unieke moleculen. “Het is uniek dat deze nu gepatenteerde producten nu met de producten van een “off-patent”-speler worden gecombineerd.” Grote concerns als Bayer en BASF vinden zelf nieuwe moleculen, maar brengen zelf ook producten op de markt waarvan het patent is verlopen. Daarbij werken ze echter alleen met moleculen die ooit door henzelf zijn gepatenteerd. Sumitomo kocht vorig jaar een aandeel van 20 procent in Nufarm.

Of registreer je om te kunnen reageren.