Home

Nieuws 839 x bekeken

John Deere wil marktaandeel 25 procent

Horst – John Deere wil voor 2014 zijn marktaandeel vergroten van 15 tot 25 procent. Dat zegt verkoopdirecteur Nederland Stefan Lutzke.

Volgens de Duitser is met het verlaten van importeur Louis Nagel een last van de Amerikaanse machinebouwer afgevallen. Een nieuw verkoopkantoor en een nieuwe dealerstructuur moeten in combinatie met technische vindingen de verkoopcijfers omhoog stuwen.

Lutzke erkent in een tweegesprek dat John Deere de laatste jaren flinke klappen opving. ”Ons marktaandeel lag aanvankelijk tussen de 22 en 23 procent. De verkopen namen echter in korte tijd snel af en nu hebben we nog circa 15 procent van de markt.” John Deere heeft sindsdien het dealernetwerk herschikt en een verkoopkantoor met achttien werknemers ingericht in Het Communicatiehuis vlakbij de fabriek in het Limburgse Horst. John Deere ging op zoek naar vijf tot twaalf hoofddealers.

In feite is de idee te werken met een relatief klein aantal hoofddealers niet nieuw. Al in 2001 introduceerde John Deere het concept internationaal, maar in Nederland kwam deze nooit echt van de grond. Het afscheid van Louis Nagel biedt kansen, aldus Lutzke. Een aantal hoofddealers heeft een subdealer onder zijn hoede. John Deere eist dat een hoofddealer altijd een belang heeft van tenminste 51 procent in een subdealer.

”Ik wil dat mijn hoofddealers me goede feedback geven", zegt de verkoopdirecteur. "Grotere organisaties werken met betere managers en hebben zaken als marketing, onderzoek en administratie beter onder controle. Dat past ook bij de steeds grotere en meer professionele boerenbedrijven.”

Lutzke: ”John Deere wil met de nieuwe structuur zeker de afstand tussen boeren en het merk niet vergroten. Daarom werken we met een vergelijkbaar grote commerciële organisatie. Uiteindelijk kunnen de grotere dealerorganisaties ook efficiënter werken en vanwege het volume dat ze inkopen, goedkoper zichzelf voorzien van onderdelen. Dat levert klanten een lagere prijs op.”

Of registreer je om te kunnen reageren.