Home

Nieuws 106 x bekeken

Groei Conference drukt consumptie andere rassen

Zoetermeer – Nederlandse consumenten eten meer peer.

Die groei is echter grotendeels het gevolg van een stijgende populariteit van Conference-peren. Dat blijkt uit het marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT) naar Conference.

In 2005 was één op de drie gekochte peren een Conference. In 2010 was dat meer dan de helft (56 procent). In Duitsland is dat overigens 10 procent.

Nederland wil de consumptie in Duitsland vergroten. De consumptiegroei bij Conference in Nederland leidt dus tot een daling van de consumptie van andere perenrassen. In de areaalverschuiving was dat beeld al wel zichtbaar.

Naar het onderzoek van het PT werd uitgekeken. Het PT onderzocht de markt in Nederland en Duitsland, waar het volgend jaar een grote Conference-campagne inplant samen met België.
Duitse consumenten vinden herkomst van de peer niet belangrijk. Nederlandse consumenten zijn daar wel gevoelig voor. Duitse consumenten zijn wel gevoelig voor prijsacties en informatie over smaak plus een betere presentatie.

Duitse, maar ook Nederlandse consumenten, laten regelmatig Conference liggen vanwege de kwaliteit en prijs, blijkt uit het onderzoek.

Of registreer je om te kunnen reageren.