Nieuws 76 x bekeken

'Geen akkoord clubrassen BV op NFO-ledenvergadering'

Barendrecht - Het overleg van de Raad van Commisarissen van nieuwe rassenbureau Inova Fruit dinsdagmiddag in Geldermalsen zal niet leiden tot een besluit over afzetbundeling.

Dat verwacht The Greenery. Het bevreemdt de afzetorganisatie dat de Nederlandse Fruittelersorganisatie (NFO) in de media opnieuw verwachtingen wekt over een besluit dat zou vallen. NFO-voorzitter Johan van Haarlem sprak maandag zijn hoop uit dat bij de algemene ledenvergadering van de NFO donderdag een besluit bekend zou zijn. "NFO heeft vaker die verwachtingen naar buiten gewekt, maar het gaat in stapjes. Het is nog niet zover dat er een akkoord zal komen. We maken vordering, maar we hebben nog zeker enkele weken nodig. We zullen vanmiddag geen besluit nemen, denk ik, maar er zal discussie gevoerd worden over de werkwijze en de in te richten organisatie en bijbehorende begroting", aldus Greenerytopman Philip Smits. Hij verwacht binnen enkele weken wel een akkoord.

In de beoogde organisatie zullen afzetorganisaties de afzet van clubrassen Junami, Wellant en Rubens bundelen. De afzet-bv moet onder InovaFruit komen, maar ook de besluitvorming en aandelenverdeling van Inova Fruit zijn op de schop genomen. Daarbij wordt sterk op de kosten gelet. Volgens Smits zitten de voordelen van bundeling vooral in een betere positie op de afzetmarkt en niet zozeer in kostenbesparing. Afzetorganisaties zullen in eerste instantie vooral moeten investeren in de nieuwe afzetbv.