Home

Nieuws 98 x bekeken

Voedselschaarste zet Wageningen op de kaart

Xiamen - De druk op de beschikbaarheid en dus de prijzen van voedsel neemt de komende tijd alleen maar verder toe en is structureel van aard.

Voedselvoorziening is door de toegenomen schaarste langzamerhand prioriteit één geworden in de hele wereld en dat is fantastisch voor Wageningen en Nederland. "Als we het nu niet goed doen, ligt het aan onszelf'', zei Aalt Dijkhuizen van Wageningen UR donderdag.

"Voedsel is afhankelijk van het weer, water, natuurrampen. Nu met Japan is de voedselvoorziening voor een heel gebied in één klap weg en je hebt niet ineens meer voedsel als ergens een tekort ontstaat", aldus Dijkhuizen. Dat zorgt voor een enorme beweeglijkheid in de prijzen, voornamelijk opwaarts. "Als prijzen te sterk stijgen komen mensen in opstand.''

Volgens Dijkhuizen heeft de overheid een belangrijke rol in de voedselvoorziening. In China, een land met 1,3 miljard inwoners, is de rol van de overheid sowieso groot. "De overheid heeft daar dus een grote verantwoordelijkheid in. Alle prioriteit gaat naar voedselvoorziening.'' En daar komt Wageningen om de hoek kijken.

Volgende week opent een tuinbouwpraktijkcentrum de deuren in het Chinese Zhangzhou; de weg ernaar toe heet de Wageningen Road. Het praktijkcentrum is het resultaat van een partnerschap tussen Wageningen en de Chinese provincie Fujian. "China heeft wel de universiteiten, maar had nog geen mogelijkheden het in de praktijk te toetsen.''

Sinds begin deze eeuw is Wageningen al aan de slag in China. In opdracht van de provincie Fujian gaan de mensen van Wageningen aan het werk om gewassen bijvoorbeeld vrij te maken van bestrijdingsmiddelen, de productie te verhogen of de houdbaarheid van producten te vergroten. Via Wageningen gaat er veel kennis naar China, wat een bedreiging lijkt voor Nederland, als derde voedselproducent in de wereld en tweede exporteur. "Het is geen concurrentie, het is een markt die je nooit helemaal vanuit Nederland kan bedienen", stelde Dijkhuizen.

Volgens hem hebben inmiddels veel Nederlandse agri-bedrijven ter plaatse activiteiten ontwikkeld. "Ze vormen daar allemaal joint ventures, zoals de zaadveredelaars, kassenbouwers en klimaatbeheersers."

Dijkhuizen bezocht China deze week in het kader van de opening van een lijndienst van KLM naar Xiamen. De maatschappij onderzoekt en beslist jaren van tevoren op basis van vastgestelde economische criteria welke nieuwe bestemming ze kiest. Dijkhuizen vindt dat de juiste manier. "De bv Nederland moet zich veel meer concentreren op een paar geografische gebieden en niet versnipperd op heel China.''

Of registreer je om te kunnen reageren.