Home

Nieuws 123 x bekeken 1 reactie

Provimi zoekt groei met name buiten Europa

Rotterdam - Diervoederproducent Provimi heeft een financieel sterk jaar achter de rug.

Rotterdam - Provimi wil zowel autonoom groeien als middelgrote overnames plegen. Daarbij wordt alleen gekeken naar producenten van premixen, additieven en speciaalvoer, en met name naar bedrijven in groeimarkten als Zuid-Amerika en Azië. Het bedrijf ziet voldoende kansen te groeien zonder een strategische partner, maar sluit overgenomen worden niet uit.

Provimi zag de omzet 11 procent op jaarbasis ondanks moeilijke marktomstandigheden groeien tot 1,6 miljard euro. De winst voor belastingen, afschrijvingen en goodwill steeg bijna 20 procent tot 154 miljoen euro. De brutomarge steeg 8,2 procent tot 461 miljoen euro. Bij de cijfers is alleen gekeken naar de niet-huisdieractiviteiten. De huisdierdivisie is onlangs verkocht.

De omzet in het cluster Europa, het Midden-Oosten en Afrika steeg op jaarbasis 8,3 procent tot 558 miljoen euro. De omzet in Midden-Europa daalde 4,3 procent tot 346 miljoen euro. De grote groei vond plaats in Latijns-Amerika, waar Provimi de Mexicaanse marktleider in nutriënten NASSA kocht.
De Latijns-Amerikaanse omzet steeg 33 procent tot 240 miljoen euro. Het verkochte volume steeg 23 procent. Ook Rusland en Azië manifesteren zich met omzetgroeicijfers van respectievelijk 29 en 20 procent als grootste groeimarkten. De omzet in Azië is met 75 miljoen euro nog wel betrekkelijk klein.

De opkomende markten dragen nu 43 procent van de winst bij. Het percentage ligt daarmee 8 procent hoger dan een jaar eerder. Volgens Ton van der Laan zal het percentage over enkele jaren rond de 50 procent liggen. Latijns-Amerika biedt de grootste kansen, aldus Van der Laan, maar ook Rusland en Azië zijn belangrijk. "De regering van Rusland wil qua vlees zelfvoorzienend worden. China is de grootste producent van varkensvlees en de sector professionaliseert er."

"Provimi boekt internationaal succes door het nemen van twee stappen. Enerzijds heeft Provimi landenorganisaties vervangen door clusters. Zo wordt het cluster Azië nu aangestuurd vanuit Singapore. De aansturing verloopt nu beter. Tevens rollen we internationaal feed-solutions uit. Dat betekent dat alle kennis veel beter wordt gedeeld met de onderdelen. Kennis is het belangrijkste ingrediënt voor groei in de sector voor premixen, speciaalvoer en additieven."

Provimi verricht volgens Van der Laan met circa 350 mensen toegepast onderzoek. Er bestaat volgens Van der Laan toenemend een wisselwerking tussen hen en een verkooporganisatie met 1200 mensen, waarvan een gedeelte ook is gepromoveerd op veevoeronderzoek. "Wat zij in het veld zien en wat in het laboratorium wordt bedacht, koppelt Provimi aan elkaar."

Provimi wil graag groeien, aldus Van der Laan. "Daarbij kijkt Provimi naar middelgrote partijen met een prijs van pakweg een paar honderd miljoen euro. In het verleden nam het bedrijf vaak kleine spelers over om deze vervolgens aan elkaar te binden. Het management van grotere bedrijven is echter vaak van betere kwaliteit, wat meer kansen tot groei biedt."

Over de ontwikkeling in verschillende sectoren wil Van der Laan niet veel zeggen. "Ze hebben een eigen dynamiek. Als ik een -sweeping comment- moet afgeven, dan zet ik in op kip. Het zijn toch vooral de ontwikkelingslanden die qua consumptie snel groeien, en als men vlees gaat eten, begint men met kip."

Provimi wordt door bankanalisten genoemd als overnamekandidaat voor het beursgenoteerde Nutreco, zeker nu de huisdiervoedingactiviteiten zijn afgestoten. "Natuurlijk is Provimi eigendom van een private-equity huis (Premira, red). Zij verkopen ons dus op een goed moment. Tegelijk zie ik voldoende opties in de markt om autonoom en door acquisities verder te groeien. Provimi heeft geen strategische partner nodig."

Eén reactie

  • no-profile-image

    PROVIMI NUTRECO
    ----------------------------------------------------------
    Omzet 1,6 miljard euro Euro 4,5 miljard
    Bedrijfsresultaat 154 miljoen euro 175 miljoen euro.

    Wat heeft Provimi een fantastisch resulaat geleverd !
    Ofschoon de gerenommeerde onderneming Nutreco relatief goede resultaten heeft in de diervoedersector en het aandeel aan de beurs ca E 53 doet, wat moet dan het aandeel Provimi, als dat genoteerd zou staan, wel niet noteren.
    Beide ondernemingen zijn op verdere expansie uit, m.n. te genereren in de Bricnaties. Zou een samengaan van beide ondernemingen de omzet-en winstcapaciteit verhogen , of is het veel economischer om eigen zelfstandigheid, kunnen en kennen verder te vervolmaken. Wat zal het futuristische antwoord zijn? De Nederlandse economie mag blij zijn met deze goedgeleide, winstgevende en internationaal gereputeerde ondernemingen

Of registreer je om te kunnen reageren.