Home

Nieuws 89 x bekeken

Politiek België sleutel succes ontsluiten fruitmarkt Azië

Sint-Truiden – Veiling Haspengouw heeft markttoegang gekregen op de immense Indiase markt.

Daarmee heeft de veiling in Sint-Truiden een interessante maar moeizame markt aangeboord.

Volgens algemeen directeur Renaat Kuipers van Haspengouw is 2,5 jaar gewerkt aan de toegang. Die periode is gebruikt om fytosanitaire drempels te slechten. ”Dat we daar als eerste in slagen is vooral ook een gevolg van de politieke steun. Bij de politiek krijgen we gehoor op onze vraag mee te werken. De toegang vereist bilaterale afspraken.” Eerder wist de Belgische Fruitveiling met dezelfde politieke ondersteuning al Conference naar China uit te voeren.

Haspengouw heeft een lading Golden Delicious, Greenstar, Jonagold en Jonagored gestuurd. ”We kijken welke producten het beste lopen en zullen volgend jaar vaste lijnen opzetten.” De extra markt kan een effect hebben op stabilisering van de appelprijzen in Europa. Kuipers: ”We moeten wel kijken of de uitvoer vijftig containers zal zijn of honderdvijftig.”

India kent importappels, gezien de sterke positie van Red Chief uit de Verenigde Staten, Granny Smith en Fuji uit China. Met name eenkleurige variëteiten zijn goed gevraagd. Kuipers verwacht daardoor kansen voor de Greenstar in dat topsegment.

Haspengouw koos voor India gezien de westerse invloeden. ”Het is daardoor een meer zekere markt. Ze zijn gewend aan Westerse invloeden.” Naast importeur IG International werkt Haspengouw samen met meer importeurs uit India.

Of registreer je om te kunnen reageren.