Home

Nieuws 94 x bekeken

Organisaties vinden soja-keurmerk consumentenbedrog

Amsterdam – Diverse boeren- en milieuorganisaties adviseren supermarkten geen reclame te maken voor soja die geteeld is volgens het label van Roundtable on Responsible Soy (RTRS). De organisaties noemen het label consumentenbedrog.

Het RTRS-label is in het leven geroepen door het bedrijfsleven om aan te geven dat de gebruikte soja op een duurzame wijze is geteeld. Deelnemers zijn onder meer FrieslandCampina, Albert Heijn, Vion en Unilever.

De bezwaarmakers vinden de criteria van het label zwak. ”De uitbreiding van sojamonoculturen kan gewoon door gaan, ten koste van kleine boerenbedrijven en ecosystemen. Het grootschalig bespuiten met onkruidverdelgers, met schade aan volksgezondheid en milieu, gaat gewoon door met de RTRS-criteria”, zegt Nina Holland van Corporate Europe Observatory.

Het is niet voor het eerst dat er protestbrieven zijn geschreven over het soja-keurmerk. Ook in België en Duitsland werden bezwaren aangetekend tegen het keurmerk.

De Nederlandse regering ondersteunt het keurmerk voor verantwoorde soja via het Initiatief Duurzame Handel.

Of registreer je om te kunnen reageren.