Home

Nieuws 280 x bekeken

Opkomst huismerken beperkt innovatie voedingsbranche niet

Brussel – De opkomst van huismerken heeft niet geleid tot minder innovatie, en bedreigt ook niet de levensvatbaarheid van de voedingsmiddelenindustrie.

Dat blijkt uit een studie die in opdracht van de Europese Commissie is uitgevoerd door onder andere het landbouweconomisch instituut LEI, onderdeel van de Wageningen Universiteit.

De onderzoekers keken naar de markten voor verwerkte groente en fruit, zuivel en graanproducten. Ondanks de komst van huismerken neemt het aantal merken en producten dat wordt geïntroduceerd in de meeste lidstaten van de EU toe, aldus het rapport. De rapporteurs hebben de kwaliteit of het niveau van innovatie niet gemeten.

In de EU daalde het aantal nieuwe productintroducties alleen in Spanje. De daling is volgens het onderzoek het gevolg van de toename van winkelformules met een klein assortiment.
Het rapport, gebaseerd op zowel literatuurstudie als een serie interviews met mensen in de keten, stelt vast dat het aantal voedingsconcerns daalt. Dit is volgens de rapporteurs echter vooral het gevolg van schaalvergroting, die zelf weer samenhangt met bijvoorbeeld een constante gemiddelde winstgevendheid.

Supermarkten ontwikkelen de laatste jaren steeds meer huismerken. De Nederlandse marktleider Albert Heijn presenteert nu 7.000 producten onder de eigen merken AH en Euroshopper in de schappen. In Nederland hebben huismerken nu een marktaandeel van circa 25 procent. Bij Albert Heijn ligt het percentage dichter bij de 40 procent.

Volgens de brancheorganisatie voor supermarkten CBL bewijst het rapport dat huismerken juist innovatie stimuleren. Directeur consumentenzaken en kwaliteit Marc Jansen: ”Fabrikanten die de huismerkproducten in opdracht van de supermarkten produceren, zien hun omzet en marktaandeel groeien.”

Of registreer je om te kunnen reageren.