Home

Nieuws 130 x bekeken

Omzet tuinartikelen 4,1 miljard

Boskoop - In 2010 stegen de bestedingen in de categorie ‘levend’ van tuinartikelen met 7% ten opzichte van 2009. De omzetstijging compenseerde de daling bij bestedingen aan groot onderhoud, zoals tuinhout en afscheidingen, niet helemaal. De totale omzet van de tuinbranche was afgelopen jaar ruim 4,1 miljard euro, blijkt uit continu marktonderzoek onder 10.000 mensen.

In opdracht van Tuinbranche Nederland, Plant Publiciteit Holland en het Productschap Tuinbouw voert GfK Benelux sinds 2003 onderzoek uit naar aankopen van tuinartikelen. De resultaten geven weer dat de tuinbranche als geheel zich in de recessie goed staande houdt.

Afgelopen jaar handhaafde de totale omzet zich vrijwel op het recordniveau van 4,2 miljard euro van 2008 en 2009. De branche is optimistisch over komend seizoen, nu het onderzoek uitwijst dat het consumentenvertrouwen dit voorjaar beduidend minder negatief is dan in afgelopen november. Vooral jongeren zijn positief gestemd.

In 2010 brachten de maanden maart t/m mei meer omzet dan een jaar eerder. In januari, februari, juni en juli bleef de omzet achter op die van 2009. Weersinvloeden blijken telkens weer een grote invloed uit te oefenen.

Tuincentra realiseren verreweg de meeste omzet, hoewel het marktaandeel van 33% licht daalde, ten gunste van supermarkten (omzet +14% naar een marktaandeel van bijna 8%) en internet (+44% omzet). Internetaankopen zijn inmiddels goed voor 4% van alle bestedingen aan tuinartikelen.

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.