Home

Nieuws 111 x bekeken

Nederland rolt E10-benzine geleidelijk uit

Berlijn – In Duitsland is commotie ontstaan over de nieuwe zogenoemde E10-benzine.



Automobilisten laten massaal de milieuvriendelijke brandstof links liggen, omdat er onduidelijkheid heerst over mogelijke schade aan automotoren door de benzine waarin 10 procent bio-ethanol is bijgemengd.

Pomphouders en oliemaatschappijen hebben alarm geslagen, maar de Duitse regering besloot dinsdag na noodoverleg de uitrol van E10 niet stop te zetten. Wel willen ze het publiek beter informeren. In Nederland is E10 vooralsnog niet of nauwelijks verkrijgbaar.

”Nederland kiest voor de geleidelijke route”, aldus Gijs Bosman van branchevereniging Bovag. ”Pomphouders kunnen er voor kiezen om nu al E10 aan te bieden, maar het animo hiervoor is zeer klein. Om het aantrekkelijk te maken zou de overheid accijnskorting moeten geven en dat is nu niet aan de orde”.

Volgens Europese richtlijnen moeten oliemaatschappijen dit jaar 4,25 procent bio-ethanol op de markt brengen. Dat betekent in de praktijk veelal dat in gewone euro95-benzine 4,25 procent bio-ethanol is bijgemengd. Dat percentage moet volgens EU-verplichting geleidelijk stijgen en in 2020 zijn uitgekomen op 10 procent. Duitsland loopt dus met de introductie van E10 voorop. Daar moeten dit jaar de oliemaatschappijen al 6,25 procent bio-ethanol op de markt brengen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze boetes tegemoet zien.

De problemen in Duitsland zijn ontstaan na berichten dat de biobrandstof voor ongeveer drie miljoen auto’s in het land schadelijk is. Het gaat onder meer om enkele uitvoeringen van de Audi A2, de Ford Mondeo, de Opel Vectra, en enkele Volkswagens. Een ingenieur van BMW gooide afgelopen weekend nog olie op het vuur door te zeggen dat eigenlijk alle automotoren door E10 harder slijten. BMW nam direct afstand van de uitspraken.

In Nederland kunnen automobilisten op een website van de Bovag zien of hun auto geschikt is voor E10. De check wijst uit dat de overgrote meerderheid van de auto’s jonger dan circa tien jaar de biobenzine kunnen hebben. Dat geldt in nog grotere mate voor wagens die na 2006 zijn gebouwd. De meeste Franse auto’s blijken de test te doorstaan, met uitzondering van enkele Renaultmodellen.
De check is voornamelijk bedoeld voor Nederlanders die met de auto naar Frankrijk en Duitsland gaan. Ook in Frankrijk is E10 al langer verkrijgbaar en had daar in 2010 al een marktaandeel van circa 13 procent.

Nederland volgt vooralsnog niet. ”Van onze leden ken ik er geen een die E10 aanbiedt”, zegt Edsko Schuitema van Beta, de belangenvereniging van onafhankelijke pomphouders. ”Wij zien ook weinig tot geen belangstelling”. Pomphouders moeten, om E10 te kunnen verkopen, aanpassingen doen aan hun installaties en dat gebeurt niet snel. ”Pomphouders willen niet tussen hamer en aambeeld vallen”, aldus Schuitema. ”Wie zegt dat het zomaar kan? Als er iets misgaat, spreken mensen ons er het eerst op aan.”

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.