Home

Nieuws 128 x bekeken

Marktaandeel huismerken verdubbelt tot 2025

Utrecht – Het marktaandeel van huismerken verdubbelt in de komende jaren tot 50 procent. Dat blijkt uit een analyse van Rabobank, de grootste financier van de Nederlandse land- en tuinbouw.

Waar A-merken overleven, komen B-merken steeds meer in de problemen. Voor leveranciers van agrarische producten lijkt de opkomst slechts beperkt invloed te hebben.

Volgens Rabobank is de markt voor huismerken vooral een ”push”-markt. Supermarkten investeren in de verwachting dat met huismerk-klanten beter te binden zijn. De belangrijkste beperking is het gebrek aan schaalgrootte. Wanneer supermarktketens dus groeien, wordt het aantrekkelijker huismerken te ontwikkelen.

A-merken zoals bijvoorbeeld FrieslandCampina, Calvé of Coca Cola behouden volgens de Rabobank hun positie. De consument is aan producten van deze bedrijven gehecht en de supermarkten kunnen het zich niet veroorloven deze te schrappen, zelfs al leveren ze vaak nauwelijks tot geen marge op.

De A-merken zetten een referentieprijs en een kwaliteitsstandaard. Rechtstreeks concurreren met A-merken zou leiden tot lagere prijzen voor de productcategorie, en dus ook lagere marges. Veel moeilijker is de positie dus voor B-merken, aldus de coöperatieve bank.

De kleinere, vaak lokaal georiënteerde producenten van B-merken onderscheiden zich onvoldoende om klanten te binden. Ze zien de verkoop door de opkomst van A-merken dalen, terwijl het stroomlijnen van een grootschalige productie juist voor hen altijd de sleutel tot overleven is geweest.

De B-merken hebben twee strategische keuzes, aldus Rabobank: vind een niche-markt of groei zo groot dat je qua schaalvoordelen en dus kostprijs een voorsprong krijgt op de concurrentie. Daarbij is het volgens de bank belangrijk dat keuzes worden gemaakt voor óf produceren voor huismerken, óf alleen voor het eigen B-merk. Produceren voor beide markten is volgens de bank zelden goed voor beide partijen.

Hoe sterk huismerken zijn in een categorie verschilt sterk. Bijvoorbeeld bij zuivelproducten en keukenbenodigdheden is het marktaandeel vaak groter dan 60 procent. Bij alcohol, cola en veevoer is het marktaandeel kleiner dan 10 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.