Home

Nieuws 128 x bekeken

'Internet kan groentemarkt veranderen'

Zoetermeer – Partijen in de groente en fruitmarkt bereiden investeringen voor om afzet en promotie via internet te laten lopen. Handel en teelt willen mogelijk een half miljoen euro spenderen om via marktleider te worden in marketing via smartphones.

Investeerder Theo Koning van Frankort en Koning denkt dat internet product uit de bulk kan -halen. Hij stak met compagnon Frankort recent 250.000 euro in Vershuys, een model dat versproduct regionaal afzet. Het geeft consumenten de kans om op de computer te lezen over de verschillen tussen tomatenrassen.

Met uitzondering van Tasty Tom slagen tomatenbedrijven er onvoldoende in om uit de bulk te komen, stelt Koning. ”Ik denk dat de sector de potentie van internet nog niet voldoende inziet.”

Dat vindt ook Jack Stroeken, directeur van GroentenFruit Bureau (GFB). Stroeken presenteerde dinsdag plannen om op een nieuwe manier de consument te bereiken, namelijk de smartphone. Hiermee is een half miljoen euro gemoeid. Nederland kan een standaard gaan zetten als de sector bereid is te investeren.

”Het komt onherroepelijk naar ons toe. In de Amerikaanse PMA-beurs waren alle tomaten gestickerd met barcode.”, stelde handelskoepel Frugi Venta. Niet iedereen bleek overtuigd dat consumenten zoveel willen weten.

Projecten als Service2Fruit en Heldere Handel lopen al; ideëen voor open marktplaatsen in een nieuwe jas. Voorlopig met steun van telersverenigingen Conference en Best of Four.

Of registreer je om te kunnen reageren.