Home

Nieuws 80 x bekeken

'Gemiddelde Duitser niet bekend met QS-logo'

Bonn - Het Duitse ketenbeheerssysteem QS (Qualität und Sicherheit) is nog steeds veel te weinig bekend bij de consument.

Dat erkent QS-directietopman Hermann-Josef Nienhoff. Bij de aankoop van voeding wordt het logo door de gemiddelde Duitser nauwelijks waargenomen, zo stelt hij vast. De organisatie mikt daarom op een offensief om dat te veranderen. "We willen een echte hulp zijn voor de consument, waarbij het logo komt te fungeren als een wezenlijk criterium bij de keuze voor een product. Dat vergt dat we de consument actief beïnvloeden," aldus Nienhoff.

Eén van de middelen om dat te bereiken zal versterkte gebruikmaking van de nieuwe sociale online media zijn, zoals facebook en twitter. "Het gaat erom, dat QS tot een betrouwbaar, robuust en geloofwaardig inkoopsignaal uitgroeit, dat door de consument net zo wordt vertrouwd als bijvoorbeeld het logo van de technische keuring, TÛV."

QS werd in de eerste jaren van het afgelopen decennium op poten gezet door de georganiseerde landbouw en voedingsindustrie. Directe aanleiding was de BSE-problematiek. Nienhoff meent dat er sindsdien ook resultaten zijn geboekt, ongeacht het omvangrijke dioxine-schandaal van begin dit jaar, waardoor het vertrouwen van de consument in de voedselveiligheid een nieuwe schok kreeg.

"De controleresultaten van de landbouwbedrijven en mengvoerfabrikanten zijn duidelijk beter dan vijf jaar geleden, hoewel het aantal keuringsmaatstaven in die tijd verder is opgeschroefd. "Goed beschouwd kunnen we het nauwelijks nog beter doen," meent Nienhoff.

Of registreer je om te kunnen reageren.