Home

Nieuws 90 x bekeken

Eén voedsellogo, twee verschijningsvormen

Den Haag - De Stichting Ik kies bewust en Albert Heijn hebben overeenstemming bereikt over een nieuw voedselkeuzelogo, ter vervanging van het bestaande Ik kies bewust-logo en het Keuze Klavertje.

Het logo is dinsdag gepresenteerd aan minister Edith Schippers (volksgezondheid). Het logo moet het consumenten makkelijker maken te kiezen voor gezonde producten. Bovendien stimuleert het voedselproducenten tot een gezondere samenstelling van hun producten.

Het nieuwe logo heeft twee verschijningsvormen. Een, het groenkleurige 'gezondere keuze', voor een groep basisproducten, zoals brood, melk, groente en fruit. De blauwe variant 'bewuste keuze' is bedoeld voor producten die niet tot de basisvoeding behoren, zoals soepen en sauzen.

Producten mogen een van beide logo’s voeren als ze voldoen aan criteria die zijn ontwikkeld door een onafhankelijke wetenschappelijke commissie. De criteria zijn afgestemd met het Voedingscentrum, dat ook in de commissie is vertegenwoordigd.

Verschillende partijen uit de voedselketen kwamen in 2006 met het Ik kies bewust-logo. Albert Heijn sloot zich destijds niet aan, en ontwikkelde een eigen logo, het Keuze Klavertje.

Zie ook: Gezondheidskeurmerken verder met één logo

Of registreer je om te kunnen reageren.