Home

Nieuws 69 x bekeken

Duitsers laten nieuwe benzine links liggen

Berlijn – De Duitse automobilist wil de nieuwe brandstof E10 (benzine met 10 procent bioethanol) niet kopen. Dat heeft de olie-industrie vandaag toegegeven.

Brancheorganisatie Mineraölwirtschaftsverband (MWV) deelt deze tegen achtergrond mee dat de raffinaderijen de productie van E10 aan de vraag moeten aanpassen.

”De vraag is dramatisch klein”, aldus de brancheorganisatie. De afgelopen dagen verschenen in de media berichten dat het product uit de markt wordt genomen, maar dat ontkent de MWV.

De olie-industrie wil in samenwerking met politiek, auto-industrie en de automobilistenbonden meer voorlichting richting consumenten geven over E10. Hiermee hopen ze dat de bedenkingen die de consument tegen het product heeft uit de weg worden geruimd. ”Feit is dat meer dan 90 procent van alle motorvoertuigen in Duitsland Super E10 zonder problemen aankan”, aldus het MWV.

De bedenkingen van consumenten waren eerder al de reden dat de introductie van E10 werd uitgesteld. Met name het feit dat bepaalde oudere autotypes het product niet aan konden, leidde tot onrust en onzekerheid bij de automobilist. Deze week kwam bovendien een automagazine met de uitslag van een eigen test met E10. Daaruit bleek dat het verbruik met E10 een stuk hoger was dan met gewone benzine of E5 (benzine met 5 procent bioethanol).

Landbouwfederatie Deutscher Bauernverband (DBV) en het Bundesverband der deutschen Bioethanolwirtschaft (de belangenorganisatie van bioethanolfabrikanten, afgekort MdB) betreuren de gang van zaken.

In een gezamenlijke verklaring leggen ze de schuld voor de onzekerheid van de consument bij het MWV, dat volgens hen te laconiek over de bedenkingen is heengestapt door alleen op internet wat informatie beschikbaar te stellen. DBV en MdB benadrukken echter dat de inzet van E10 op zich een goede zaak is voor zowel het klimaat als met het oog op het streven naar onafhankelijkheid van de aardolie-import.

Of registreer je om te kunnen reageren.