Home

Nieuws 57 x bekeken

Dole Food lijdt verlies, maar ziet markt aantrekken

Westlake Village – Dole Food heeft in het laatste kwartaal een verlies geleden van 38,2 miljoen dollar (27,4 miljoen euro).

Een jaar eerder rapporteerde het Californische bedrijf nog een winst van 15 miljoen dollar. Het bedrijf heeft last van duurdere productie in Latijns Amerika en gedaalde prijzen in Azië.

De omzet steeg op jaarbasis van 1,53 tot 1,56 miljard dollar (1,12 miljard euro). Dole Food is wereldwijd de grootste handelsonderneming in groente- en fruit. Eerder deze maand rapporteerden concurrenten Chiquita Brands en Fresh Del Monte ook verliezen over het laatste kwartaal.

”We waren niet immuun voor de uitdagingen die de gehele bananenindustrie meemaakte”, aldus algemeen directeur David DeLorenzo. De productie van bananen daalde toen door extreem weer terwijl de vraag instortte en de prijzen wereldwijd 2 procent daalden.

DeLorenzo spreekt ook van lagere prijzen voor groente en fruit in Azië, terwijl de tijdelijke sluiting van de Iraanse markt ook geld kostte.

DeLorenzo ziet de markt verderop dit jaar aantrekken.

Of registreer je om te kunnen reageren.