Home

Nieuws 99 x bekeken

C1000 wil meer duurzaamheid

Amersfoort – C1000 zet zich meer in de markt als duurzame supermarkt, maar blijft een actiegedreven keten waar ruimte blijft voor aanbiedingen, ook met vlees.

Dat zegt Jacolien van Wezep, hoofd communicatie van C1000. De laatste maanden heeft C1000 een serie duurzaamheidsinitiatieven in de markt gezet.

Zo wordt in eigen winkels alleen nog 100 procent Hollands varkensvlees verkocht en accepteert de keten al vanaf februari 2011 geen varkensvlees van gecastreerde biggen. Het aandeel biologisch in de schappen is bovendien gegroeid, vorig jaar vooral met zuivel en vlees.

Deze week maakte C1000 bekend voor het huismerk louter nog melk te gebruiken van koeien die een fors deel van het jaar in de wei staan. De keten is ook in gesprek met groentepartijen over het invoeren van een plukkeurmerk dat arbeidsomstandigheden garandeert.

De focus op duurzame initiatieven is het gevolg van een beleidswijziging, aldus Van Wezep. ”De laatste 2 tot 2,5 jaar is C1000 enorm in verandering geweest. C1000 is van een groothandelsorganisatie naar een retailorganisatie gegaan, met veel aandacht voor de klant.”

Hoewel maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen afdelingen wel werd opgepakt, wordt het nu centraal door een afdeling MVO gecoördineerd. Van Wezep geeft aan dat de meningen van mensen verdeeld zijn over vleesaanbiedingen. ”Een deel van de bevolking is voor, een deel is tegen, en een deel weet het niet.”

Wat betreft het voeren van aanbiedingen met vlees hoeven de organisaties zich volgens Van Wezep geen illusies te maken. ”C1000 is een actiegedreven keten. Vlees is een belangrijk onderdeel van de boodschappen, zeker ook qua prijs. Na de acties tegen vleesaanbiedingen zijn we ook benaderd door klanten die ons vroegen juist wel aanbiedingen te handhaven met vlees. Tijdens de aanbiedingen doen we geen concessies aan de kwaliteit. Wel hebben we vaker biologisch vlees of vleesvervangers in de aanbieding.”

Of registreer je om te kunnen reageren.