Home

Nieuws 82 x bekeken

Bayer Cropscience vreest opkomst 'off-patent' niet

Monheim – Bayer Cropscience ziet voor zichzelf geen gevaar in de opkomst van ’off-patent’-producten in gewasbeschermingsmiddelen. Het bedrijf heeft zelf een sterke positie in de markt voor producten waarvan het patent is verlopen, maar blijft toegewijd aan innovatie en zegt voor 1 miljard euro omzet in de pijplijn te hebben.

Dat zegt hoofd strategie en business-management Rüdiger Scheitza. Scheitza ging in op recente uitlatingen van Makhteshim Agan. Het Israëlische bedrijf brengt agrochemicaliën op de markt die zijn gebaseerd op moleculen waarvan het patent vervallen is. Het bedrijf verwacht marktaandeel te winnen op de ’innovatoren’ in de sector, zoals Bayer, BASF en Syngenta.

Volgens Scheitza richt Bayer zich op het stroomlijnen van de productportefeuille door de minst winstgevende producten te verkopen of niet meer te produceren. Volgens Scheitza is 40 procent van de omzet in gewasbeschermingsmiddelen momenteel afkomstig van producten op basis van moleculen waarvan het patent is verlopen.

Waar nodig, wordt samengewerkt met zogeheten off-patent-producenten vanwege de wet op de remmende voorsprong. Het patent komt meestal vrij tien jaar nadat het patent is vastgelegd. Daardoor kunnen off-patent-producenten vaak efficiënter produceren. Zo vermarkten Bayer en Makhteshim Agan sinds 2005 samen insecticiden op basis van de door Bayer gevonden actieve stof imidacloprid. Van een grotere focus op moleculen waarvan het patent is verlopen, kan geen sprake zijn, aldus Scheitza.

”We zijn ervan overtuigd dat een hoge mate van innovatie een fundamentele vereiste is voor het op lange termijn creëren van toegevoegde waarde in onze portefeuille”, aldus Scheitza. In 2009 maakten nieuwe middelen 30 procent van de omzet uit. ”Onze pijplijn bevat zes nieuwe ingrediënten die op hun piek meer dan 1 miljard omzet genereren.”

Of registreer je om te kunnen reageren.