Home

Nieuws 170 x bekeken

Areaalgroei paprika en aardbei bij Veiling Hoogstraten

Hoogstraten - Het paprika-areaal bij Veiling Hoogstraten is door uitbreiding van bestaande bedrijven en de toevoeging van Nederlandse telers in 2011 15 procent toegenomen van 64,5 hectare tot 76 hectare.

Het productiepotentieel aardbeien neemt meer dan 500 ton toe tot 26.000 ton, aldus de Vlaamse veiling bij de presentatie van de primeurverkoop van de eerste aardbeien.

Het totale areaal tomaten daalt een fractie, van 114 tot 113 hectare. Het areaal losse tomaten groeit wel 5 hectare ten koste van trostomaten. Het areaal specialtytomaten is ook licht toegenomen. Het areaal komkommer daalt van 12 naar 10 hectare. De laatste jaren is het areaal komkommers steeds gedaald.

Aan prijsvoorspellingen wil marketing manager Jan Engelen zich niet wagen. "Het is nog te vroeg daarvoor, maar we zien nu geen reden waarom de prijsvorming slechter zou zijn. Het is waar dat het komkommerseizoen nu toch wel erg slecht is begonnen, maar vorig jaar waren prijzen beter, en er kan nog altijd heel wat gebeuren."

In algemene zin lijkt de Benelux meer direct te moeten concurreren met de Spaanse productie, aldus Engelen. "Door de toepassing van nieuwe technieken in bijvoorbeeld de kas komen wij steeds vroeger op de markt. Daardoor komen we meer in het vaarwater van de Spaanse productie, die vooral in de winter erg op Noord-Europa is gericht."

De aardbeien worden afgezet onder de merknaam Hoogstraten. De paprika’s, tomaten en komkommers worden op de veiling verhandeld onder de merknaam Flandria. Veiling Hoogstraten profiteert al enkele jaren van de toestroom van Nederlandse telers. Ze voelen zich volgens de relatief kleine veiling aangetrokken door de speciale aandacht voor kleinere telers, en de transparante verkoop via de klok.

De omzet van Hoogstraten is in 2010 uitgekomen op 157 miljoen euro. In november ging de veiling nog uit van een omzet van 165 miljoen euro, maar de prijzen en productie vielen in november en december toch tegen, aldus Engelen.

De opbrengst van het eerste bakje aardbeien, 3.000 euro, wordt geschonken aan Wistik. Het betreft een organisatie die mensen met kanker helpen.

Of registreer je om te kunnen reageren.