Home

Nieuws 90 x bekeken

Afzet snijhyacinten stijgt

Lisse – De aanvoer van snijhyacinten op de bloemenveilingen is de afgelopen tijd flink gestegen en de producten werden tegen redelijke prijzen verhandeld.

Vorige week waren dat ruim 2,8 miljoen stuks die gemiddeld voor € 0,26 werden verhandeld. Dat is 2 centen per stuk beter dan vorig jaar. Bij een aanvoertoename van bijna 30 procent is die prijsverbetering een goede prestatie.

De kwaliteiten lopen uiteen, doch door de invoering van het keurmerk Premium Dutch is een goede snijhyacint voor de inkopers nu goed als kwaliteitsproduct herkenbaar. In de keten is het daardoor namelijk duidelijk dat het hier een snijhyacint betreft met onder andere een houdbaarheid van zeven dagen. Door deze en andere garanties durft de retail het aan om de snijhyacint van Premium Dutch te (ver)kopen. In 2009 zette FloraHolland samen met Hobaho in Lisse en enkele snijhyacintenbroeiers en -kwekers het samenwerkingsverband onder de naam Premium Dutch op. De aanleiding daartoe was een te groot van de snijhyacint van mindere kwaliteit, waardoor dit product niet zijn weg vond naar de supermarkt. De garanties die worden gegeven met het keurmerk Premium Dutch zijn gemaakt na uitgebreide testen bij het Kenniscentrum Productkwaliteit van FloraHolland. Hierdoor kreeg de retail een product van een vast, getest kwaliteitsniveau met een heldere productbeschrijving. Ook belangrijk is de terugkoppeling vanuit het winkelschap. Naar aanleiding van dit succes wordt er gewerkt aan een uitbreiding van Premium Dutch naar bol-op-pot en snij tulpen.

Foto

Arie in t Veld

Of registreer je om te kunnen reageren.