Home

Nieuws 319 x bekeken 4 reacties

Unilever voelt grondstofkosten en concurrentie

Amsterdam - De producent van consumentengoederen Unilever voelde het afgelopen kwartaal de hoge grondstofkosten en felle concurrentie.

Beide onderwerpen staan hoog op de agenda bij de onderneming, zo viel donderdag op te maken uit de kwartaalpresentatie van het concern. Grondstoffen, zoals tomaten voor pastasauzen en andere groenten voor soepen, en concurrentie staan nauw met elkaar in verbinding. Door toenemende concurrentie is Unilever minder goed in staat om de stijging van de grondstofprijzen op te vangen met prijsverhogingen voor consumenten.

Het doorberekenen van de prijzen naar de klanten is dan ook een belangrijk thema voor 2011. Unilever verwacht dat ook dit jaar de grondstofprijzen sterk zullen stijgen, evenals de voedselprijzen. Daarnaast merkte het concern op dat, door inflatie, de druk op de consumentenbestedingen verder zal toenemen.

"Uitdagende zaken'', zo omschreef topman Paul Polman de onderwerpen. Toch zag zijn rechterhand, financieel bestuurder Jean-Marc Huët ook lichtpuntjes. "Het is niet zo heftig als in 2008. De staat van de wereldeconomie is nu robuuster'', zo gaf hij aan.

Het bedrijf zelf vindt steun in de prestaties van de opkomende markten, die worden gezien als de groeimotor. Ook de verzadigde markten, zoals West-Europa en de Verenigde Staten, presteerden volgens kenners redelijk in het afgelopen kwartaal. Bestuurder Huët sprak echter zelf van een "trage groei'' in deze gebieden. Hij verwacht geen snel verder herstel.

Unilever presteerde het vierde kwartaal van 2010 beter dan verwacht. Er werd een winst van ruim 1 miljard euro in de boeken gezet, waar kenners in doorsnee rekenden op een winst van 905 miljoen euro. De omzet kwam uit op ruim 10,8 miljard euro, bij een analistenverwachting van 10,6 miljard euro.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Duurdere grondstoffen hebben voor Unilever dus geen negatief gevolg tot nu toe, meer winst dan verwacht. Dit is hun grondstof leveranciers (boeren) nog nooit gelukt, kosten stijging en toch meer winst dan begroot. Hieruit kan de conclusie getrokken worden, dat w eals boeren toch eens in de keuekn van Unilever moeten kijken, Hoe zij dit doen.

  • no-profile-image

    Dat in de keuken kijken is gamakkelijker dan je misschien denkt. Iets simpels dat de marketeers van Unilever aan hun prikbord hebben hangen is een BCG matrix (zie het plaatje op http://nl.wikipedia.org/wiki/BCG-matrix). Bekijk dat eens goed en lees de tekst en stel je dan zelf eens de vraag Wat zijn de stars van mijn bedrijf?, Wat de vraagtekens?, En investeer ik nog steeds in dogs? Dat zijn de vragen die je jezelf iedere dag weer moet stellen. En op basis daarvan kies je een richting voor je bedrijf. Dan maak je winst, ook al gaan de grondstofprijzen omhoog.

  • no-profile-image

    info@redoverall.nl, ff gekeken op wikipedia. Dog: kleine marktaandeel in een volwassen markt. Indien het bedrijf geen strategisch belang bij dit product heeft, dient zij haar af te stoten. Lijkt mij per definitie de uitleg voor een gemiddeld boerenbedrijf. Zou dus betekenen dat IEDERE boerenbedrijf gedoemd is ten onder te gaan????? Dacht het niet. Waarom?; simpel: dit is het refugium van het kapitalisme op het gebied van de grondstoffenmarkt. Wil men nog meer onrust op deze aardkloot moet men vooral de, met zulke matrixen gedreven, multinationals hun gang laten gaan. Kortom: Hoe houdt je het volk tevreden => geef ze brood en spelen. Het brood dient echter wel van de boeren te komen anders is er niets te geven!

  • no-profile-image

    DownUnder, zo'n matrix is een hulpmiddel, geen wet van Meden en Perzen. Stel bijvoorbeeld dat je een melkveehouderij hebt en melk verkoopt aan de coop voor 34 cent. Dat gaat al jaren zo, en dat zal waarschijnlijk zo blijven. Een dog misschien maar wel een die je een zeker basisinkomen garandeert (strategisch belang). Zo'n matrix wil je eraan herinneren dat het daar niet bij hoeft te blijven. Stel dat je daarnaast gaat innoveren, in de avonduren ga je experimenteren en je komt op een nieuw zuivelproduct dat blijkt aan te slaan. Met de verkoop van licenties daarvan heb je dan misschien een star op de markt gebracht. En zulke dingen kun je ook samen doen, met een paar boeren, misschien een bacterioloog, een marketeer. Het gaat erom dat je blijft zoeken hoe je meerwaarde kunt toevoegen. Meerwaarde is geld waard.

Of registreer je om te kunnen reageren.