Home
Nieuws
596 x bekeken
4 reacties
Unilever voelt grondstofkosten en concurrentie
Amsterdam - De producent van consumentengoederen Unilever voelde het afgelopen kwartaal de hoge grondstofkosten en felle concurrentie.
Beide onderwerpen staan hoog op de agenda bij de onderneming, zo viel donderdag op te maken uit de kwartaalpresentatie van het concern. Grondstoffen, zoals tomaten voor pastasauzen en andere groenten voor soepen, en concurrentie staan nauw met elkaar in verbinding. Door toenemende concurrentie is Unilever minder goed in staat om de stijging van de grondstofprijzen op te vangen met prijsverhogingen voor consumenten.
Het doorberekenen van de prijzen naar de klanten is dan ook een belangrijk thema voor 2011. Unilever verwacht dat ook dit jaar de grondstofprijzen sterk zullen stijgen, evenals de voedselprijzen. Daarnaast merkte het concern op dat, door inflatie, de druk op de consumentenbestedingen verder zal toenemen.
"Uitdagende zaken'', zo omschreef topman Paul Polman de onderwerpen. Toch zag zijn rechterhand, financieel bestuurder Jean-Marc Huët ook lichtpuntjes. "Het is niet zo heftig als in 2008. De staat van de wereldeconomie is nu robuuster'', zo gaf hij aan.
Het bedrijf zelf vindt steun in de prestaties van de opkomende markten, die worden gezien als de groeimotor. Ook de verzadigde markten, zoals West-Europa en de Verenigde Staten, presteerden volgens kenners redelijk in het afgelopen kwartaal. Bestuurder Huët sprak echter zelf van een "trage groei'' in deze gebieden. Hij verwacht geen snel verder herstel.
Unilever presteerde het vierde kwartaal van 2010 beter dan verwacht. Er werd een winst van ruim 1 miljard euro in de boeken gezet, waar kenners in doorsnee rekenden op een winst van 905 miljoen euro. De omzet kwam uit op ruim 10,8 miljard euro, bij een analistenverwachting van 10,6 miljard euro.
Laatste reacties
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.