Home

Nieuws 79 x bekeken 2 reacties

'Supers willen klant via mobiel teler laten traceren'

Berlijn – Toonaangevende winkelketens in Nederland en Duitsland willen dat de klant de groenteteler kan terugvinden via een code op de verpakking. Het toenemend gebruik van mobiel internet op telefoons maakt dat ook mogelijk in winkels.

Dat stelt Willem Baljeu, directeur van Frugi Venta en bestuurslid van informatiesysteembeheerder Frugicom.

Nederlandse supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo en C1000 hebben aangegeven te willen starten met het ontsluiten van dergelijke informatie via productcoderingen. Ook Metro en Edeka in Duitsland zijn bezig met soortgelijke initiatieven. Volgens Baljeu kunnen codes op drie manieren op verpakking gevoerd worden; op pallets, dozen of consumentenverpakkingen.

Baljeu meldde die nieuwe ontwikkeling op de Fruit Logistica. Nederland wil hierin voorloper zijn. ”We zijn buitenlandse concurrenten hiermee net een stapje voor.” Hij spreekt over een doorbraak die mogelijk gemaakt wordt door de wens van supermarkten.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Goed plan komen we aan de weet wie er over de grens produceert. Alle >verse< zomergroente in de winter schappen moet wel via, via uit verweggistan komen. Leuk om te weten dat je sperciebonen uit Kenia komen en de asperges uit Chili, leuk voor een vakantie bezoekje om te onderzoeken hoe milieu vriendelijk en sociaal verantwoord de productie plaats vindt.

  • no-profile-image

    Ja leuk voor die supermarkten, maar het kan zoveel beter en zoveel meer. Ik zou als boer een maatschap opzetten met een akkerbouwer, een melkveehouder, een varkenshouder, een fruitteler en een pluimveehouder. Ik zou een website opzetten voor die maatschap waarin elk bedrijf zich op een video en met weblogs presenteert, met webcams die de bedrijven in beeld brengen. En een videootje voor elk product dat je net op de markt hebt gezet. Dan ziet de klant dus niet alleen de locatie van de teler maar gelijk een persoonlijke verhaal over dat product van die teler. Dan gaat die spinazie opeens veel meer leven. En de afzet voorlopig via de groothandel en de eigen maatschapwinkel in de dichtstbijzijnde stad waar de besparing op de groothandel wordt gedeeld met de klant. Dan zou ik contacten gaan opbouwen met een aantal andere buurtsupermarkten totdat de groothandel en de grote supermarkten er helemaal uitgegooid kunnen worden. Dan zou ik een samenwerking opzetten van vier soortgelijke maatschappen, 1. een biologische maatschap, 2. een natuurmaatschap (vrije uitloop/natuurlijke mest/natuurlijke bestrijdingsmiddelen), 3. een bewuste maatschap (scharrel/minimale kunstmest/minimale kunstbestrijdingsmiddelen) en 4. een fabrieksmaatschap (stal/kunstmest/kunstbestrijdingsmiddelen). Zo heb je vier productgroepen voor vier klantgroepen en spreid je als maatschapgroep je risico qua markten en qua producten. Maar het allerbelangrijkste is je hebt alles in eigen hand, en je bent weer een echte ondernemer. En niet een anonieme medewerker van een coop.

Of registreer je om te kunnen reageren.